BAB 9
PERPADUAN NEGARA DAN INTEGRASI NASIONAL
·
KONSEP MASYARAKAT MAJMUK
o
Pelbagai manusia
o
Bercampur tidak bersatu
o
Terpisah dalam politik
o
Budaya lain-lain.
o
Bertemu dan berpisah
o
Pekerjaan mengikut kaum
·
FAKTOR MEMPENGARUHI HUBUNGAN ETNIK
o
Dasar Pecah dan Perintah British
o
Pengenalan kaum mengikut fungsi ekonomi
o
Sistem pendidikan berlainan mengikut kaum
o
Pertubuhan berasaskan kaum
o
Penjajahan Jepun
o
Politik perkauman
o
Jurang ekonomi
·
FAKTOR PENGHALANG PERPADUAN
o
Sikap negatif masyarakat
o
Perkauman
o
Etnosentrisme
·
PENYEBAB PENGHALANG PERPADUAN
o
Kejahilan tentang kumpulan etnik lain
o
Proses kemasyarakatan terbatas dalam kumpulan
etnik sendiri
o
Politik perkauman
o
Perbezaan sosio-ekonomi
o
Perbezaan kebudayaan
o
Segregasi atau pemisahan fizikal
USAHA KE ARAH
PERPADUAN DAN INTEGRASI NASIONAL
·
TEORI INTEGRASI
o
Asimilasi(A+B+C=A)
§
Baba dan Nyonya Melaka
§
Cina di Kelantan
§
Kanowit Sarawak
§
Kapit Sarawak
o
Asimilasi Struktur (Ai+B+C=Ai+Bi+Ci)
o
Amalgamasi (A+B+C=D)
o
Pluralisme (A+B+C=A+B+C)
o
Pluralisme Ubahsuaian (A+B+C=A1+B1+C1)
·
PERUBAHAN
o
Tahap hidup secara co-existence –hubungan
minimum. Kontak dalam ekonomi sahaja. Semasa zaman penjajah.
o
Tahap kekerapan kontak luaran – kontak kerap
tetapi tiada pesefahaman. Kontak dalam ekonomi. Semasa penjajahan dan menjelang
kemerdekaan.
o
Tahap kompromi – sedar perlu kompromi. Dalam
ekonomi dan politik. Semasa awal kemerdekaan.
o
Tahap perpaduan – semakin berkompromi. Cenderung
bersatupadu. Kerjasama bersifat luaran.
o
Tahap integriti – mula perasaan saling
mempunyai. Ada berkongsi nilai yang sama.
·
USAHA POLITIK
o
Perlembagaan
o
Akta Hasutan 1948
o
Akta Keselamatan Negeri (ISA)
o
Barisan Nasional
·
USAHA EKONOMI
o
Pembahagian harta – kuota perumahan. Galakkan
Melayu beli saham kerajaan seperti MARA
dan ASN
o
Agensi kerajaan Bantu Melayu dalam perniagaan. –
PERNAS,
o
Agensi Kerajaan - MARA
o
Pembahagian harta – kuota perumahan. Galakkan
Melayu beli saham kerajaan seperti MARA
dan ASN.
o
Peluang pekerjaan – galakkan pelabur membina
banyak kilang.
o
Agensi pembangunan –Untuk pertingkatkan
kedudukan ekonomi dan sosial masyarakat. FELDA
o
FELCRA
o
RISDA
o
Lembaga Kemajuan Kelantan Selatan (KESEDAR)
·
USAHA SOSIAL
o
Kurikulum pendidikan diubahsuai – lebih ke arah
perpaduan.
o
Konsep kebudayaan Nasional – 1971 untuk wujudkan
identiti nasional. Berasaskan kebudayaan Melayu dan menerima unsur2 kebudayaan
lain.
o
Bahasa Melayu- sebagai bahasa kebangsaan dan
pengantar pendidikan.
o
Agensi – Rukun Tetangga
o
KEMAS
o
Jabatan Perpaduan Negara
STRATEGI INTEGRASI
NASIONAL
·
STRATEGI
o
Pembangunan diri
o
Pembangunan fizikal dan sosial
o
Pembangunan Diri
§
Pemasyarakatan dan pemasyarakatan semula – lebih
menumpu kepada budaya sendiri. Oleh itu dedah kepada cara hidup kaum lain. Ko
kurikulum sekolah dan universiti. Rukun Tetangga.
§
Pengurangan identifikasi kelompok – melalui
pertubuhan dan sukan melibatkan semua kaum.
§
Pengurangan tuntutan2 kumpulan – tuntutan
menimbulkan konflik. Korban demi toleransi.
§
Pengwujudan hubungan kohesif – supaya setiap
kaum dapat memahami tentang kaum2 lain.
o
Pembangunan Fizikal dan Sosial
§
Pengemasan dan peningkatan strategi2 sosioekonomi
– seperti DEB mencakup pertanian, pendidikan ,perindustrian, perusahan,
perumahan.
§
Penukaran konsep2 yang bersifat memecah-belah –
pentadbiran dulu memisahkan etnik dan wilayah. Seperti Malaysia Barat dan
Malaysia Timur dan bumiputera dan bukan bumiputera. Semenanjung, Sabah dan
Sarawak. Perlu diubah.
§
Pertukaran pegawai2 antara wilayah – kurangkan
sikap kedaerahan.
§
Pendedahan kepada komuniti lain – seperti tidak
tinggal setempat dan sewilayah. Tidak seperti katak di bawah tempurung.
§
Peningkatan peranan institusi2 sosial – seperti
gotong royong dan sukan rakyat di kalangan penduduk taman perumahan.
·
KAEDAH MENCAPAI INTEGRASI NASIONAL
o
Kaedah Pembangunan Sosiopsikologi
o
Kaedah Pembangunan Sosioekonomi
o
Kaedah Pembangunan Sosio psikologi
o
Pendidikan formal – dimasukkan pengetahuan
tentang etnik.
o
Aktiviti2 ko-kurikulum – libatkan semua etnik.
o
Pendidikan lanjutan –Titikberatkan unsur2
hubungan kemanusiaan, hubungan antara budaya, kepimpinan dan penyelesaian
konflik
o
Kelompok2 sosial – melibatkan semua etnik.
o
Aktiviti2 sosial – seperti sukan, olahraga,
kesenian, aktiviti perusahaan, kerja2 kebajikan awam.
o
Pelancongan dalam negeri – dan juga pembukaan
kawasan baru dan penyediaan infrastruktur
dan pengangkutan yang menarik
o
Media massa – akhbar2 membuat liputan tanpa
kepentingan kaum atau wilayah
o
Kaedah Pembangunan Sosioekonomi
o
Peningkatan infrastruktur pendidikan –lebih
banyak peruntukan dan guru2 disalurkan di luar bandar.
o
Melahirkan usahawan dan golongan professional
bumiputera – latihan, bimbingan dan sokongan diberikan.
o
Pembangunan sektor perusahaan kecil –
penggunaan2 teknik2 pengeluaran moden. Pemberian insentif lokasi.
o
Pembangunan infrastruktur – perkhidmatan dan
kemudahan seperti di bandar. Jadikan desa produktif, menarik dan membanggakan.
o
Pembangunan penduduk desa – untuk wanita dan
suri rumah . Kanak2 dan keluarga miskin diberi bantuan kewangan, kemudahan atau
pemakanan
No comments:
Post a Comment